Aanschafsubsidie elektrische auto in 2020

Geschreven door Marleen Miltenburg op vrijdag 12 juni 2020
De leestijd is ongeveer 3 min
Bekijk het aanbod

Consumenten die vanaf 3 juni 2020 een volledig elektrische auto kopen, komen in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Zo hoopt de regering elektrisch rijden aantrekkelijk te maken voor particulieren.

Alles over elektrische auto's

De nieuwe subsidieregeling moet de elektrische auto stimuleren bij de particuliere koper. De zakelijk rijder had al een voordeel: de lagere bijtelling. In dit blog vertellen we je meer onder welke voorwaarden je deze subsidie aan kunt vragen en hoe je dit kunt doen.

Subsidie elektrische auto particulier en tweedehands

De subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto willen leasen of kopen. Je krijgt niet alleen subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Ook als je een tweedehandse elektrische auto koopt, word je geholpen bij de financiering. Nederland is het eerste land in Europa met een subsidieregeling voor tweedehandse elektrische auto’s.

Hoe hoog is de subsidie elektrische auto particulier en tweedehands? Als je in 2020 of 2021 een nieuwe elektrische auto koopt, krijg je 4.000 euro subsidie. Als je een tweedehandse elektrische auto aanschaft, heb je recht op 2.000 euro. Er zijn wel spelregels:

  • De elektrische auto moet minimaal drie jaar in je bezit blijven. Als je de auto binnen die tijd verkoopt, moet je de subsidie naar ratio terugbetalen.

  • De cataloguswaarde (nieuwwaarde) ligt bij de eerste toelating op de weg tussen 12.000 en 45.000 euro.

  • De actieradius met een volle accu bedraagt minimaal 120 kilometer.

  • De auto moet gekocht zijn bij een RDW-erkend autobedrijf.

  • In geval van private lease moet het leasebedrijf het private lease-keurmerk voeren.

De subsidie geldt ook als je een elektrische auto leaset. De spelregels zijn vrijwel hetzelfde, met één uitzondering: de auto moet minimaal vier jaar in jouw bezit blijven. Tijdens die vier jaar krijg je elke maand een subsidiebedrag op je rekening gestort. Als je de auto binnen vier jaar wegdoet, wordt de subsidie stopgezet.

Meer informatie over het aanvragen van de subsidie vind je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Indien er niet aan de voorwaarden is voldaan, of het beschikbare jaarlijkse subsidiebudget op is kan de subsidieaanvraag worden afgewezen of uitgesteld. BOVAG adviseert kopers om een ontbindende voorwaarde op te nemen dat zij afzien van de koop indien de aanvraag tot subsidieverlening wordt afgewezen of uitgesteld.

Subsidie 2021 en verder

In 2021 zijn de subsidiebedragen hetzelfde als in 2020. Voor tweedehandse auto’s blijf de subsidie ook in de jaren daarna 2.000 euro, tot de regeling eind 2024 stopt. Of eerder al het potje leeg is. Voor nieuwe auto’s is de subsidie langer beschikbaar, tot 1 juli 2025. Vanaf 2022 loopt het bedrag wel terug: naar 3.700 euro in 2022, 3.350 euro in 2023, 2.950 in 2024 en 2.550 in 2025, het laatste jaar dat je de subsidie kunt aanvragen.

Door de regeling wordt het voor een particulier interessanter om een elektrische auto te leasen of te kopen. Het prijsverschil met auto’s die door verbrandingsmotoren worden aangedreven, wordt namelijk kleiner.

Een voordeel van een elektrische auto in vergelijking tot een benzine- of dieselauto is dat hij minder onderhoud nodig heeft. Ter vergelijking: in een verbrandingsmotor zitten rond de tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl in een elektromotor dit minder dan twintig is. Een mogelijke grote kostenpost is de vervanging of revisie van het accupakket. In de praktijk blijkt echter dat veel accupakketten betrouwbaar zijn. Om dat extra kracht bij te zetten, geven veel merken lange garanties op de accu’s.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen